Charley Toorop en de ogen van Annetje

dinsdag 24 juli 2012 door: Redactie Thuis in Brabant

Museum De Wieger herbergt een schat aan historie. In het museum woonde arts Hendrik Wiegersma met zijn gezin. Verhalen over de roemrijke levens van de leden en kennissen van de familie Wiegersma zijn er te over. 

Het doktershuis groeit door de schilderliefhebberij van de arts uit tot een ontmoetingsplaats voor kunstenaars zoals onder meer Ossip Zadkine en Constant Permeke. Ook schrijvers als Aldous Huxley, Charles Albert Cingria en Antoon Coolen kwamen op visite. Het monumentale - door architect Cornelis Roffelsen uit Helmond ontworpen - pand in Deurne, is de moeite waard om een extra blog met achtergrond aan te wijden. 

Klein meisje (Annetje) van Charley Toorop. Olieverf op doek. Deurne, Museum De Wieger.Vandaag belichten we een schilderij uit de collectie van het museum. 'Klein meisje (Annetje)', zo heet het kunstwerk dat in 1917 vervaardigd is. De maker van 'Annetje' is Charley Toorop

Wat ziet u als u kijkt naar 'Annetje', het frèle meisje dat in het tweede decennium van de vorige eeuw leefde?

Ineke Wouters-Carpay, verantwoordelijk voor Behoud & Beheer bij museum De Wieger: "Ze is niet zómaar een meisje, onbevangen en jong, zoals je verwachten kunt van een kind. Er wordt beweerd dat de kinderen die Charley Toorop portretteerde een bovenzintuiglijke waarnemingsvermogen bezaten. De blik in de ogen van Annetje is voor vele interpretaties vatbaar."

Dit is een werkje van Charley Toorop, waarop de mensen in het algemeen reageren met 'wat een lief schattig portretje'. Toch heeft Charley Toorop hier iets anders mee voor gehad. 

Dit is heel duidelijk een werkje van haar waarin de mystieke inslag in het karakter van Charley duidelijk tot uiting komt. Een mystieke inslag, mogelijk geërfd van haar half-Oosterse vader Jan Toorop. Deze werd nog extra gevoed door de theosofische en antroposofische ideeën uit de kring rondom Marie Tak van Poortvliet in Domburg. Daar raakte Charley Toorop bevriend met Else Berg en met Jacoba van Heemskerk en zij hadden dezelfde belangstelling. 

In die tijd heeft Charley haar kinderen geportretteerd op deze wijze. In vroegere portretten van haar kinderen, probeerde zij het onzichtbare uit te drukken. Zij beeldt haar kinderen uit met een uitstraling van hun aura. Dit portretje is jaren geleden mooi beschreven door Martijn Visser in de catalogus 'Museum De Wieger een buitenplaats voor de kunst'. Ik vind dat hij het daarin erg goed verwoord heeft.

Hij zei er o.m. het volgende over: 'Dit is het jongste dochtertje van Charley. Op het moment dat Charley dit schildert is ze 1 jaar oud maar wordt ze ouder uitgebeeld. Zij heeft weinig van het onbevangene en verwachtingsvolle van een jong kind. Het lijkt alsof ze op haar hoede is. Ze heeft een zelfverzekerde uitdrukking, ze geeft de indruk van een ingewijde; ze is in staat het mysterie van het leven te schouwen.' 

En u? Wat zie u in 'Annetje'?



reactiesMuseum Kunst 


Thuis in Brabant
 
Links | Colofon