Het Jaar van Brabant

woensdag 18 april 2012 door: Patrick Timmermans

Wat hebben de draak, de coöperatie, de historische buitenplaats, de bij en actief ouder worden met elkaar gemeen? Ze hebben dit jaar allemaal een eigen ‘Jaar van…’. Een slimme marketingtruc om een jaarlang een bepaald onderwerp in het zonnetje te zetten, partijen en initiatieven onder één noemer te brengen en het idee van ‘samen gaan we ervoor’ aan de buitenwereld te laten zien. Erfgoed Brabant brengt dit jaar – uiteraard samen met vele partners – de regionale invulling van het Jaar van de Historische Buitenplaats op de planken. Zo zal de landelijke slotmanifestatie in Noord-Brabant plaatsvinden. En dat doen we natuurlijk op onze Brabantse manier: we maken er een groot feest van!

2018Brabant.Over feest gesproken: begin april was de presentatie van het bidbook van BrabantStad Culturele Hoofdstad 2018. Onze regio is volop in de race om deze felbegeerde titel binnen te halen. “Culturele hoofdstad zijn we natuurlijk al vele jaren, het is nu alleen de kunst dat aan anderen te vertellen”, grapte een provinciaal ambtenaar een tijdje geleden. In 2018 moeten we aan heel Europa tonen dat Brabant de culturele navel van de wereld is. Dat we de regio zijn waar high en low culture harmonisch, haast organisch met elkaar verbonden zijn. Waar we innovaties paren aan tradities. Waar de Brabanders zelf de grootste ambassadeurs van hun cultuur zijn.

Maar wat als bijvoorbeeld Maastricht met die titel aan de haal gaat? Blijven we dan met lege handen achter? Natuurlijk niet! Want het gaat eigenlijk helemaal niet om dat jaar 2018, maar veel meer om de weg er naartoe en de culturele horizon die daarna opdoemt. Dat we, in tijden van bezuinigingen en bergen geld, duurzaam blijven investeren in een levendige culturele infrastructuur en dat iedereen de voedende waarde van cultuur inziet. Ook erfgoed hoort daarbij en ook reflectie.

Vandaar dat we vanuit Erfgoed Brabant een geweldig idee bij het projectbureau hadden aangeleverd: ‘1918-2018, de eeuw van meer naar beter’. Het einde van de Eerste Wereldoorlog als uitgangspunt nemen voor een historische beschouwing over wat en waar die eeuw ons heeft gebracht en wat we ervan hebben opgestoken richting toekomst.

We waren dan ook heel blij dat we een brief van artistiek leider Martijn Sanders kregen, waarin hij meldde dat ons idee werd omarmd en dat het in het bidbook zou worden opgenomen. En wat schetst onze verbazing nu: het idee heeft het bidbook niet gehaald. Wij wisten van niets. Top communicatie, mensen!

Hoe dan ook, in het bidbook staan fantastische ideeën. Maar het beste idee en tegelijk meest simpele staat er nog niet in: het Jaar van Brabant. In 1815 ontstond met de toevoeging van het Land van Heusden en Altena boven de Oude Maas en de stichting van het Koninkrijk der Verenigde Nederlanden de huidige provincie Noord-Brabant. Dat is in 2015 precies tweehonderd jaar geleden. 

Dus roepen we 2015 uit tot het Jaar van Brabant, een jaar waarin we iedereen op de wereld laten weten we zijn en wat we hier allemaal voor moois doen, of het nou high tech of high touch is. En als we dan op 31 december 2015 terugzien op een prachtig jaar vol evenementen en festiviteiten – iets wat we toch al elk jaar doen – dan komen we met de grootste verrassing: “We doen het nog een keer”. Dan roepen we dus elk jaar – wel of niet op weg naar Culturele Hoofdstad 2018 – uit tot het Jaar van Brabant. 

Calimero is haantje de voorste geworden. Zelfbewuster en eigenzinniger kan niet! Wedden dat zo’n etiket werkt. Maar waarschijnlijk had dit superidee het bidbook ook niet gehaald…



reactiesMaatschappij 


Thuis in Brabant
 
Links | Colofon