http://data.brabantcloud.nl/nl/api/search/v1?lang=nl&format=xml&id=brabantcloud_museum-jan-cunen_jc-2303brabantcloud_museum-jan-cunen_jc-2303
Le monde appartient a ceux qui se levent tot

bekijk op website


Le monde appartient a ceux qui se levent tot

Barbara Visser speelt in haar werk vaak met de noties van origineel en kopie. Daarbij dringt zich steeds de vraag op of het gaat om geloofwaardige kopieën die recht doen aan het origineel. Of zijn het 'slechte' kopieën, die het origineel op een bedrieglijke manier verzwelgen? Verschillende vormen van bedrog spelen een rol in haar foto's.

'Le monde appartient a ceux qui se lèvent tôt' ('De wereld behoort toe aan vroege vogels') verscheen in plaatselijke kranten en 200 abri's in Nice. De vijfdelige posterserie toont de absurditeit van de dubbele status van de mediterrane kust als chique vakantiestreek èn grens van 'Fort Europa'. De eerste foto lijkt te refereren aan reclamefotografie. De volgende posters zijn steeds verder uitgezoomd. Naarmate het beeld weidser wordt, verandert de beeldtaal. Wat eerst een geënsceneerde reclamefoto leek, lijkt gaandeweg steeds meer op een journalistieke foto. De afgebeelde man blijkt een aangespoelde vluchteling te zijn, waar een team omheen staat dat foto’s maakt. Op de voorgrond leest een man onverstoorbaar de krant. Visser lijkt ons te willen wijzen op de onverschilligheid ten opzichte van het leed van anderen, ondanks de vele berichten die ons via de media bereiken.

Vervaardiger Barbara Visser
Datering 2002-2002
Objectsoort Offsetdruk
Afmeting h 175 x b 120 cm
Objectnummer jc 2303
Deelcollectie Werken op papier
Instelling/bron Museum Jan Cunen


Thuis in Brabant
 
Links | Colofon